tisdag, april 12, 2022

Lager på lager kort

Idag tänkte jag bjuda er på ett "lager på lager" kort i slimline format jag gjorde för ett tag sen till en utmaning som jag deltog i.


Utmaningen jag deltog i va självklart hos Karins pyssel vilket jag varmt rekommenderar. Hennes månadsutmaningar är väldigt trevliga. 
Du hittar hennes webbshop och blogg här.


Jag tycker det är riktigt roligt att använda mig av just "lager på lager" o det innebär i praktiken att du bygger upp ditt alster i olika nivåer så det blir en 3D funktion. 

Många använder sig utav distanskuddar eller 3D tejp, jag använder också det ibland men oftast använder jag mig utav spillbitar från kartong eller chippboard, jag tycker det både håller bättre o bygger upp ditt alster stadigare o dessutom blir det mycket billigare.

Material som jag använt:

* Kortbas i slimline format
* Fotomatta av svart slät cardstoock
* Mönsterpapper från Ab Studio
* Olika papper från Ab studio där jag skurit ut blommor o blad
* Mould från Finnabair
*Resin
* Fjäril från Prima
* Clear gesso från Finnabair
* Soft matt gel från Finnabair
* Liquid acrylic (black) från Finnabair
* Stencil från Finnabair
* Texturpasta från Finnabair
* Stämpel från Vildastamps
* Vattenfast stämpel färg från Versafine clair (fallen leaves)
* Övriga dekorationer kommer också från bla Finnabair och mina gömmor.


När jag gör just "lager på lager" även om det är kort, en tavla, att altra något o.s.v så börjar jag alltid med att:
- bestämma färgskala
- kolla att jag har tillräckligt med material i den färgskalan

Efter jag gjort de två stegen så plockar jag fram det jag tror att jag vill ha och jag plockar alltid fram för mycket så att säga för sen börjar det roliga. 

I detta steget så lägger jag ut allt som jag tror att jag vill ha det o använder min mobil och fotar hur jag lagt ut det och sen håller jag på så att jag lägger till och tar bort material, flyttar om o.s.v och jag är noga med att fota den processen eftersom jag har minne som en guldfisk 😉 

När jag sedan känner mig nöjd så börjar jag alltid med bakgrunden (det kan jag ha gjort innan steget med att lägga ut det jag vill ha) om det är så att jag skall använda mig av mycket väta för då har jag redan preparerat tex bakgrunden som i detta fallet med gesso och texturpasta för då hinner det torka av sig själv medans jag gör det andra.

Nu äntligen är det dags att börja skapa ordentligt. Bakgrunden stämplar jag lite här och där för att få lite extra "liv" i det hela precis som att jag lagt på struktur pasta med hjälp av stencilen. Här har jag även skrapat kanterna med hjälp av en sax. 
När jag nu bygger upp hela kompositionen så tar jag hjälp av det jag fotade (o varje gång tänker jag, o varför fotade jag....) O det är endast av den anledningen att det blir aldrig som jag hade gjort innan men för mig är det nog hela processen som gör att jag varje gång gör det. 

Om du skulle vilja veta mera exakt hur jag gör så tveka inte att ta kontakt med mig.




Tack för att du kikade in.
//Linda ❤️


För att kunna följa mig om du använder mobil så måste du scrolla längst ner på sidan och välja "webbversion" där hittar du alla funktioner. 😊

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar